Oscar-seminaari 1.12.2014

marraskuu 27, 2014 13:14 | Kategoria(t): Toiminta | Jätä kommentti

Hyvät semiootikot!

Kutsu

 

Suomen Semiotiikan Seuran Oscarin päivän seminaariin 1.12.2014 kello 9.30-18

Paikka: Helsingin yliopisto, Topelia, Unioninkatu 38 C, sisäpiha, sali C120 (Musiikkitiede)

Merkityksiltään moniulotteinen teema tänä vuonna on           

 

                                                                          Kun(n)on tunteet…

Ihmisen rationaalisimpiinkin päätöksiin vaikuttavat pohjimmiltaan tunteet. Mitä semiootikoilla on sanottavana tästä tunteiden virrasta, flowsta, tai ns. ’tunneälystä’? Pariisin koulukunnalle tunteet olivat ’merkitysvaikutelmia’ (effets de sens), jotka perustuivat modaliteetteihin. Peircelle tunteet olivat Firstness. Kautta kulttuurien historian on pohdittu tunteita, Descartesin traktaatista Passions de l’âme romantiikan sensibiliteettiin. Puhutaan tunteiden kielestä sekä affektiivisista sanastoista. Musiikkia on pidetty erityisesti tunteiden kielenä. Ihmisen eettiset ja poliittiset valinnat ovat aina tapahtuneet tunteiden pohjalta. Ne ovat siis semioosin varsinainen katalysaattori.

Mikä on affektin merkitys semiotiikassa, tieteessä, yhteiskunnassa? Elämmekö affektin paluun aikaa? Miten affekti ja tunteet eroavat toisistaan? Passioiden semiotiikka = euforia ja dysforia!

Ohjelma

9.30 avaus Eero Tarasti: Semiotiikan tilanne

9.45-10.15 Altti Kuusamo: Epävarmat merkitykset: ”affektiivinen fantasia” Pontormon maalauksessa Joosef Egyptissä (1515-1518)

10.15-10.45 Sirkka Knuuttila: Tunteiden säätely tyydytystä tuottavan toiminnan palveluksessa

10.45- 11.15 Tuukka Brunila: Spekulaation semiotiikkaa

11.15 -12.05 Tuomas Kuronen: Un-willing is un-leading: Leadership as beastly desire

12.05-14.00 Lounas

14.00-14.20 Markus Hilander: Punctum ja valokuvan ’sokea kenttä’

14.20-14.40 Niclas Sandström: Affekti suotavana suotimena?

14.40-15.00 Sari Helkala-Koivisto: Näkymättömän merkit kielessä ja musiikissa

15.00-15.20 Samuli J. Salmi: Emootiot ja musiikki – Tutkimus monitieteisen musiikintutkimuksen mahdollisuuksista ja rajoituksista

15.20-15.40 Panu Heimonen: Eksistentiaalisemioottinen tutkimus Mozartin pianokonserttojen ritornelloista

15.50-16.00 kahvi

16.00-16.20 Michal Tatarczak: Some Remarks on Ajdukiewicz’s Concepts of Meaning, Semantic Analysis of Categorial Grammar and Interrogative Sentence

16.20-16.40 Michal Naconeczny: Some Remarks on the History of the Lvov-Warsaw School and its Effects on Polish Logical Semiotics

16.40-17.00   Cleisson Melo: Saudade: Composition and Representation in Villa-Lobos’ “Floresta do Amazonas”.

17.00-17.20 Marjo Suominen: Matthesonilaiset emotionaaliset keinot Händelin oopperassa Julius Caesar Egyptissä

17.20- 17.40 Eero Tarasti: The Emotional World of the Young Jean Sibelius, as it appears in his Pianoquintette (1890)

17.40-18.00 Päätös/Closure

tiedustelut: niclas.sandstrom@helsinki.fi   tai irma.vierimaa@helsinki.fi

Advertisements

Jätä kommentti »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.
Entries ja kommentit feeds.

%d bloggers like this: